نسخه چاپی

شیرینی به كالای لوكس تبدیل شده است| قنادان در سودای تهیه مواد اولیه

شيريني به کالاي لوکس تبديل شده است| قنادان در سوداي تهيه مواد اوليه

قربان زاده نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس از كاهش مشتری برای خرید شیرینی و هم چنین كمبود و گرانی مواد اولیه در آستانه سال نو خبر داد.

به گزارش نما ، مهدی قربان زاده در گفت و گو با بازار اظهار کرد: متاسفانه از زمانی که بیماری کرونا شیوع یافت این صنف با ضرر های بسیاری روبرو شده که هنوز این خسارات وارده جبران نشده است.

نائب رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی فروشان مشهد مقدس افزود: متاسفانه شیوع بیماری کرونا این صنف را تا حد ورشکستگی پیش برد و دو سال پیش موجب شد تا از تعداد ۷۰۰ واحد صنفی و تولیدی نیمی از آن‌ها به تعطیلی کشانده شوند.

وی تعطیلی مراسم عروسی و عزا و هم چنین عدم برگزاری دورهمی های خانوادگی را یکی از دلایل ریزش مشتری ها در طی این دو سال عنوان کرد و افزود: متاسفانه در طی دو سال گشذته شرایط به گونه ای بود که فروش شیرینی در ایام نوروز سال ۹۸ به یک‌چهارم کاهش یافت و لذا افزون بر دو سوم تولیدات قنادان معدوم و یا خوراک دام‌ها شد.

مهدی قربان زاده با اشاره به این موضوع که در هر کارگاه تولیدی شیرینی به طور متوسط ۲۵ نفر اشتغال به کار دارند اظهار کرد: در مشهد مقدس تعداد ۷۰۰ قنادی فعال داریم که در مجموع با احتساب افراد شاغل در آن خانواده سه هزار نفری را تشکیل می دهند که اگر این رقم را در افراد تحت تکفلشان ضرب کنیم رقم بزرگی حاصل شده و اشتغال بسیاری را به خود گره زده است.

شیرینی در فهرست کالاهای لوکس
نائب رییس رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان و کافه‌قنادی‌های مشهد بابیان اینکه امسال شرایط فروش شیرینی نسبت به سال گذشته با اقبال بیشتری برخوردار است افزود: البته این استقبال هنوز به وضعیت قبل از کرونا نرسیده است زیرا افزایش قیمت‌ها و توان اقتصادی خانواده‌ها موجب کاهش خرید این محصول در بازار شده است.

وی با اشاره به این موضوع که شیرینی این روز ها به یک کالای لوکس تبدیل‌شده است افزود: متاسفانه به دلیل گرانی و کاهش قدرت و توان خرید مردم شاهد هستیم که این کالا از سبد غذایی مردم حذف‌شده است.

قربان زاده بابیان اینکه در حال حاضر روغن نایاب شده و نیاز قنادان و تولیدکنندگان را برآورده نمی‌کند ادامه داد: متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان مجبورند تا برای تولید شیرینی بخشی از مواد اولیه خود را به قیمت‌های آزاد تهیه کنند که این موضوع سود تولید را به حداقل می‌رساند.

وی بابیان اینکه قیمت‌های بازار آزاد نیز به هیچ وجه صرفه اقتصادی برای تولید ندارد به ما گفت: روغن شیرین پزی در بازار به قیمت مصوب به ازای هر کیلو ۱۵ هزار تومان است اما مجبور هستیم که همین روغن را از بازار آزاد به کیلویی ۶۰ هزار تومان خریداری کنیم.

بازار 

۱۴۰۰/۱۲/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...